Få styr på dine stress symptomer, så de ikke styrer dig

By:

En hård hverdag, som stiller høje krav i form af forpligtelser over for arbejde og familie kan tage pusten fra de fleste. Vi lever i det, som mange vil karakterisere som et ”præstations samfund”, hvor vi hver dag måles og vejes på vor formåen.

Mange af os er samtidig lidt for gode til at stille meget høje forventninger til egne præstationer, og til at skælde os selv ud når vi ikke når vores – til tider urealistiske – målsætninger. Derfor lever alt for mange mennesker i en permanent tilstand af stress.

Hvad er stress?

Stress er grundlæggende en naturlig og sund reaktion på fare. Ved en stress reaktion tager det sympatiske nervesystem over, og gør os klar til at flygte eller slås. Musklerne spændes, hjernen kommer i yderste alarm beredskab, åndedrættet bliver kort og overfladisk, og reflekserne skærpes. Så længe denne tilstand står på, sættes resten af kroppen i en form for undtagelsestilstand, funktioner så som fordøjelsen kommer i anden række, og det bliver vanskeligt at slappe af.

Man har jo ikke den store glæde af afslapning, hvis der er et rovdyr i hælene på én. Problemet med stress hos det moderne menneske er, at der ikke er noget rovdyr, og man ikke kan flygte fra den fare, som lurer permanent. Når stress således bliver hængende i systemet, gør det mere skade end gavn. Under de mest almindelige symptomer på permanent stress finder vi søvnløshed, dårlig fordøjelse, mavepine, hovedpine, rastløshed, irritabilitet, hukommelsesbesvær og mangel på evne til at fokusere og koncentrere sig.

Hvis du har lagt mærke til, at du gennem en længere periode har lidt af disse symptomer, bør du omgående søge hjælp til behandling af stress. Ellers kan du risikere at blive alvorligt syg. Stress er en særdeles invaliderende lidelse, som skal tages meget alvorligt.

Læs mere, og bliv klogere på dine egne symptomer på stress, på angstekspert.dk